Lees mee met 3KKb maart 2011

Aangemaakt door Juf Hilde op 22 april, 2011 - 16:26

Welk thema nog voor de krokusvakantie aan bod kwam? Inderdaad, heksen! We kwamen volledig in de heksensfeer met Hekselien. De kleuters brachten zelf ook veel materiaal mee, bedankt mama’s en papa’s dat dit mag. We deden een brainstorm rond het thema, dit is samen zoeken aan wat je denkt als je het woord heksen hoort en wat we er allemaal rond zouden doen. Juf Daisy bracht ons een super grote doos mee die we begonnen te schilderen. Met de begeleiding van dit groepje door VHTI stagiaire, meester Dorell lukte dit goed. Het heksenhuis werd paars en zwart.
Wanneer de verf droog was gingen we ons heksenhuis versierden met vleermuizen, spinnenwebben, spinnen, uilen en ratten. Onze juffen brachten lampjes aan in het dak van het huis en een discobal er in. Echt leuk om in te spelen.
In de heksenwinkel konden we door zelf een receptkaart te maken drankjes toveren met o.a.drakentranen (blauwe glasstenen), sterrenstof (kleine decoratiesterretjes), stijve wormen (spaghettistokjes), vleermuisbloed en rattenkeutels (rozijnen) … (zie foto’s)
We kozen zelf een heksennaam zoals Snottebel, Punthoed, Zilverhaar, Hokus Pokus, Kromme neus …
Het nazeggen van toverspreuken ging al goed maar er zelf uitvinden dat was nog wat moeilijker. We experimenteerden met onze stem door als een heks te lachen of een spreuk te zeggen.
Ook verkenden we de site van ‘Sprookjesboom’ en keken op de computer naar het leuke dansliedje ‘Zes kleine heksjes’. We luisterden met koptelefoons naar sprookjes waarin heksen de hoofdrol speelden.
Elke kleuter mocht bepalen tot welk heksenniveau hij/zij op zijn diploma wou komen, hoe meer bollen hoe hoger.
Ademloos keken we samen met de vrienden van juf Rita naar de videofilm ‘Kirikou en Karaba de toverheks’, een Afrikaans sprookje, eens helemaal anders dan Disney. De liedjes van Hekselien waren zo mooi met ‘Hekselien’ om de dag te openen en ‘Alles rust’ om de dag te sluiten, .
Onze boekenhoek stond vol met heksenboeken van ‘Platvoetje’ en ‘Hennie’ tot ‘Lotje’ en ‘Hekselien’. We speelden het gezelschapsspel ‘ Doolhof’.
We vierden onze jarige Mirko, woepi!
Ook schrijfdans was een activiteit want ‘Toeka vloog Krongelidong door het heksenbos’.
Mijnheer de Uil kwam ook langs vliegen om de letter H van Hekselien aan te brengen.
We maakten allemaal een lekkere snoepspin (zie foto’s) om op de laatste dag ‘Het heksenfeest’ op te eten. We fopten mijnheer directeur door hem te laten denken echt ‘Vleermuisbloed’ te drinken.
De dansinitiatie met ‘Scha-ma-do-it’ werd als zeer leuk ervaren.
Na een verdiende week krokusverlof gingen we er samen met 2 mijnheren met een moeilijke naam =  inspecteurs, ‘Carnaval’ vieren. De kleuters mochten dit jaar mee beslissen in welke groente of fruit zij zich als klasgroep gingen verkleden. Bij ons kregen de peren het meeste stemmen achter zich en zo werd het ‘TOFFE PEREN’ idee geboren. Zoals jullie zagen zat er nog veel groen achter de oortjes. Juf Hilde kleurde in haar wasmachine de 24 witte t-shirts om tot groene, de kleuters schilderden met een sjabloon of volledig zelf met rode verf er ‘TOFFE PEER’ bij, knap hé.
Juf Elke maakte voor alle kleuterklassen een mooi lied waarin elke fruit of groente voorkwam dat verkozen was (zie map).
Onze sloebers amuseerden zich deze week ook door verkleed naar school te komen en zichzelf voor te stellen. Door alle muziekinstrumenten boven te halen en een vrolijk geluid te maken, met de ontdekbak vol confettie te spelen. Cijfer 6 werd ingeoefend, door in elk balletje evenveel stippen te kleven = zes confetti’s. Juf Elke vertelde op de computer ‘Overal carnaval’, luisterden naar ‘Feest in de straat’ van Samson & Gert en we zongen met juf Hilde ‘Maak een vrolijk geluid’ en deden een muziekpartituur. In de luisterhoek konden we met de vier hoofdtelefoons een geluidenlotto spelen.
Zichzelf schminken mocht natuurlijk niet ontbreken en we moeten toegeven, er zitten schminkkunstenaars in de 3de kleuterklassen.
Hip, hip hoera we vierden ons Flo, 6 jaar! Bedankt voor het lekkers en de schminkspiegel mama & papa.
Bij schrijfdans was het ‘Feest in de straat’ met slingers, vlagjes en confettie te tekenen met stift. In de taalhoek konden we letters herkennen en op dezelfde leggen. De winkel groeide met eerst kledij, dan hoeden en neuzen en vervolgens kwamen er nog maskers bij.
Voor godsdienst moesten we elk vertellen waarom we een vriendje uit de klas ‘Een toffe peer’ vonden.
Vic = Llewellyn, want met hem wil ik eens naar een pretpark gaan
Britt = Ben, omdat ik in de opvang steeds met zijn zusje mag spelen
Nick = Kobe, omdat ik graag met hem speel
Flo = Hasse, omdat we graag samen spelen
Jerden = Milo, we spelen veel samen voetbal, fietsen en tikkertje
Matthis = Vic, omdat we samen fantaseren en spelen
Renée = Britt, omdat we samen spelen en elkaar helpen
Siebe = Kylan, wij spelen met elkaar ook thuis
Zuzana = Emil, want wij spelen tikkertje
Kasper = Jerden, omdat we in de refter samen veel boterhammetjes eten
Julie = Arwen, omdat Arwen verliefd is op mij en vraagt om mee te spelen
Emil = Zuzana, want wij kunnen leuk samen spelen
Hasse = Kasper, want wij spelen samen toneel en wij zijn familie, we zijn dan samen op feestjes
Arwen = Julie, ik vind haar een leuk meisje
Mirko = Flo, ik vind haar een lief meisje
Maxim = Siebe, want hij is mijn beste vriend
Llewellyn = Ben, omdat we mooi samenwerkten
Kylan = Ik ben met Maxim samen dikke vrienden
Milo = Pim, want die lacht zo mooi
Tibo = Nick, want die is soms zo grappig
Pim = Matthis, omdat die niet zo wild is

   LENTE            TULP         CHINESE KLOKJE
We gingen een kijkje nemen naar de lentetuintjes in de schoolomgeving en de tuin van het rustoord en plaatsten een tak in de klas. Lange leve Llewellyn en Maxim, we vierden twee jarigen, bedankt mama’s en papa’s voor de klasvriendelijke, toffe pakjes.
We bekeken een kort filmpje hoe de wereld er lang geleden uitzag en er nog dinosausussen leefden. We vonden het spannend, gingen volledig op in deze ontdekkende 14-daagse tot eind maart. Wat weten we over dino’s en wat brachten we hierover mee? We braken onze tongen over al die dinonamen, amaai van Tyranosaurus Rex over Diplodokus en Stegosaurus tot Triceratops en Pterodactylus. Het boek van ‘De gevaarlijke tocht’ en eens een tekenverhaal ‘De prinses en het vreemde wezen’. Er werd aangeduid op een tijdsband wanneer de dino’s leefden, en wij nu. Ook maakten we een informatieve hoek rond dinosaurussen waarin we ook een dinoskelet en stenen mochten uitbeitelen. Het heksenhuis werd een dinogrot en in de taalhoek waren er letterdino’s. Onze Pim bracht mooie foto’s mee van zijn uitstapje naar het dinomuseum, bedankt hoor! In onze ontdekbak maakten we met zand, water, stro en dino’s een echt landschap (zie foto’s) en konden we de dino’s rangschikken naar uitzicht, eten, leefplaats en bewegen. We leerden een dinolied, speelden een dinoganzenspel, tekenden en boetseerden dino’s en maakten kennis met ‘De ark van Noach’.
Toen we op een ochtend binnenkwamen lag er een ei, van wie van wat? Welke dieren leggen er allemaal een ei? Er lag een briefje bij het ei met de vraag of we er goed voor wilden zorgen. Het moest in het water liggen. Heel lang en dan ging het stilletjesaan breken. Groeten PINO! (zie foto’s)
‘In de wei …’ lagen nog vele soorten eieren van steen, karton, papier, suiker, als een kaars, van hout, stof, chocola, metaal …Onze lentetak werd een paastak. Meer hierrond lees je in ons april verslagje…
Groet van juf Elke en juf Hilde

Share this